Misverstand | Lichte maaltijden zijn gezonder.

Bijgewerkt op: 19 mei

Vele kleine (lichte) maaltijden eten is niet altijd het beste plan. Soms moet je je lichaam ook eens wat rust geven, want ook wanneer je iets eet activeer je je lichaam terug. Het is niet zo ongezond als een volledige zak chips opeten, maar de voorbije jaren werd ons toch vooral verteld dat je beter licht eet. Een licht ontbijt, dan wat nootjes tussendoor, een salade als lunch, daarna een vieruurtje en een warme maaltijd. Maar wanneer je héél frequent eet zal je bijvoorbeeld je pancreas overbelasten, bovendien leven we in een tijd van overvloed en dat is simpelweg niet wat onze lichamen nodig hebben of verwachten hoe de inname van energie verloopt. Heb je geen echte honger, eet dan niet of minder want je zult wel honger krijgen.


Het is vol zomer, als je eens een ijsje eet of een glaasje drinkt geniet er dan ten volle van. Dat ijsje tussendoor is op dat moment een lichte maaltijd. Ga niet de hele dag door ‘lichte’ maaltijden eten, zoals een lichte salade, ook al zijn er heel wat mensen die je zullen aanraden om bijvoorbeeld 3 keer licht te eten per dag. Veel mensen eten 2 of 3 ‘grotere maaltijden’ en tussendoor wat fruit, een koffie met een koekje, een ijsje, een boterhammetje om de honger te stillen of een lange aperitief en dan nog lang tafelen. Je zou er van versteld staan hoe frequent je iets eet op één dag als je te licht eet.


Gezond is dat niet, het periodiek vasten bijvoorbeeld toont het belang van een kleiner ‘eetvenster (bv. eten gedurende 8 uren per dag)’, maar de hele dag door (bv. gedurende 10 uren) licht eten is vooral voor zieke mensen belangrijk die andere klachten krijgen als ze niet ‘licht eten’. Ga nu ook niet zwaar eten in een recordtempo, het moet traag en uiteraard voedzaam zijn want je verbruikt ook veel energie per dag.


Wat energie-inname betreft, want daar valt eten ook onder, werkt je lichaam vooral zoals vraag en aanbod. Gezondheid is vaak balans vinden, te veel vraag (honger) of te veel aanbod (te frequent eten) zijn voorbeelden van wanneer je ‘uit balans zal geraken’. Dat gebeurt, daar leer je uit en de volgende keer weet je ten minste dat je niet te licht of te frequent moet eten.


In je pancreas worden de hormonen insuline & glucagon geproduceerd, deze stoffen houden je bloedsuikerspiegel in evenwicht. Wanneer je te vaak eet, komen er minder receptoren op je celmembranen: zo is er dus minder vraag op de rand of toegang van je cellen en is er dus weinig vraag. Maar vaker vraag en aanbod in evenwicht houden zijn dus wel belangrijk.


We genieten ten volle van dit ijsje wanneer het warm is en wij kiezen er ook voor om dit te eten binnen de 9 à 7 uren waarop we van plan zijn om die dag te eten. Een salade met vooral groenten kan dus snel te licht zijn, net als wat pistolets als ontbijt of een kom yoghurt. Heb je nog geen honger, stel dat ontbijt dan zeker nog wat uit en 'breek de vasten' (breakfast) als je honger hebt.


Kies voor ingrediënten die je een verzadigd gevoel geven waar je een paar uur mee verder kan, die bevatten ook vaker meer bouwstoffen. Kies voor eieren, noten, bakken in ghee of kokosolie, amandelpasta, wilde vis of wild gevogelte. Geniet ervan en eet dus niet te licht, zorg dat je even geen honger zult hebben. Smakelijk.








79 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven