Misverstand | Als je gevarieerd eet, dan is dat voldoende.

Bijgewerkt op: 9 jan.

Als ik voldoende gevarieerd eet, dan eet ik gezond. Het lijkt alsof veel mensen zelf wel weten wat hun lichaam zal voeden en wat ze beter wat minder eten. De waarheid is dat we gemiddeld vooral veel koolhydraten eten en continue in de war gestuurd worden omdat een gezond product goed verkoopt. De onderstaande foto geeft eigenlijk wel een goed beeld van variatie met voldoende vetten, eiwitten en volgens verhouding de juiste hoeveelheid koolhydraten. Dan kan je boter (links) wel vaak eens vervangen door ghee of kokosolie en dan moet het fruit zeker vrij zijn van pesticiden (zeker bij aardbeien is dat vaak niet zo) en dan is je zalm beter wild (en niet gekweekt uit de supermarkt).

Je lichaam gezond voeden doe je niet door regelmatig eens ‘iets anders’ te eten. We zijn het niet gewoon om ons te laten begeleiden, tenzij we ziek zijn en hopen dat een dieet (eetpatroon) ons terug zal genezen. Op bovenstaande foto zal het fruit je vooral energie geven op korte termijn, de andere ingrediënten zijn bouwstoffen voor de 'lange termijn effecten'.


Ik merk dat heel veel vrienden best wel veel verschillende dingen lusten, maar daarom nog niet veel variëren. Het zijn vooral dezelfde macronutriënten die dagelijks in onze mond belanden, meestal veel koolhydraten aangevuld met een beetje eiwitten, zeker te weinig vetten. Tegenwoordig is het niet populair om te zeggen dat we te veel koolhydraten eten omdat het dan lijkt dat dat advies nogal extreem is. Maar we zijn ons onvoldoende geïnformeerd dat we te weinig bouwstoffen en te veel brandstoffen eten.


We vullen onze borden te vaak met zeer zoete groenten, fruit, suikers, granen. Dat zijn brandstoffen, akkoord daarin zitten ook wel wat belangrijke micronutriënten maar het zijn vooral brandstoffen die ons kort wat energie geven. Als je je bord niet bewust gaat vullen met vetten en eiwitten waar komen de bouwstenen dan vandaan?



Inspiratie met bouw- & brandstoffen:

- Koud: verse mozzarella (kaas vaker doseren omwille van caseïne) van een Italiaan die je herkent wanneer ze met overdreven charmes je vrouw inpalmen (kortweg, dus niet uit de supermarkt) met bijvoorbeeld avocado-olie, pikante basilicum, peper en zout uit de Camargue streek (als je daar bijvoorbeeld op reis geweest bent, je mag ook ergens anders op reis gaan hé).

- Warm: roerei met shiitake’s, gebakken in ghee met een beetje palmkool (dat heeft niks met palmolie te maken) én harissa. Zorg er voor dat je eitjes van gevogelte komt dat meer wormen of insecten gegeten hebben dan granen. Je kunt uiteraard ook bakken in boter als je kokhalst van ghee. Het hoeft ook geen palmkool te zijn als je andere groene bladgroenten of nog beter bijvoorbeeld bladpeterselie of basilicum hebt. Harissa vind ik persoonlijk lekkerder dan cayennepeper, maar dat of pikante paprika kruiden zullen je roerei voldoende smaak geven.


Ideaal als picknick, wat variëren van eetplek, daar kunnen we bijvoorbeeld eens wat meer energie aan besteden dan de focus aan variatie in het menu!




37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven